با شتاب تکنولوژی در صنعت چوب، چاپ و لیزر، دستگاه‌های پیشرفته‌ای در جهت افزایش دقت و سرعت در برش و پردازش مواد  در این صنایع طراحی و تولید شده‌اند. یکی از مدرن‌ترین و مهم‌ترین دستگاه‌ها در این زمینه، دستگاه دورکن است. این دستگاه که به نام‌های مختلفی شناخته می‌شود، یکی از کاربردی‌ترین ماشین‌آلات صنعتی برای برش دقیق انواع چوب و تخته و MDF است. فروشگاه نوین تاک به عنوان یکی از پیشگامان در عرضه ماشین‌آلات صنعتی، فناوری‌های پیشرفته و انواع دستگاه‌های دورکن و سایر تجهیزات، نامی معتبر در این عرصه به شمار می‌رود.

قبل از خرید دستگاه دورکن، این راهنمای جامع شناخت انواع دورکن، کاربردها و نکات مهم خرید برای برش دقیق چوب و MDF را مطالعه کنید.

دستگاه دورکن
_

دستگاه دورکن چیست

_

دستگاه دورکن یکی از ماشین‌آلات اصلی در صنعت چوب است که کار اصلی آن، برش صفحات چوب، MDF و مواد مشابه مثل نئوپان و LDF با سرعت و دقت بسیار بالا است. این دستگاه، علاوه بر سرعت، دقت و سهولت در استفاده، نقش کلیدی در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید محصولات چوبی، کابینت، مبلمان و انواع لوازم چوبی دکوراتیو دارد. تمام دستگاه‌های دورکن مجهز به یک تیغه اره بزرگ برای برش متریال مورد نظر هستند، اما ممکن است در جزئیاتی مانند تیغه پیش‌برش برای به حداقل رساندن آسیب‌ به متریال یا امکان تنظیم زوایا در محصول با هم متفاوت باشند.

_

انواع دستگاه دورکن

_

صنایع مختلف چوب و تولید محصولات چوبی و MDF نیازهای متنوعی دارند و متناسب با این نیازها باید از ابزار و تجهیزات خاص استفاده کنند. از همین رو، دستگاه‌های دورکن در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص داشته و نیازهای متفاوت را پوشش می‌دهند. بعضی از مهم‌ترین انواع دستگاه دورکن عبارت‌اند از:

دورکن دستی

این نوع دستگاه‌ها اغلب برای استفاده در کارگاه‌های کوچک و پروژه‌های در مقیاس کوچک شراحی شده‌اند و برای کار با آنها می‌بایست اپراتور تنظیمات را با ابزارهایی نظیر گونیا و خط‌کش انجام داده و تیغه را برای فرایند برش هدایت کند.

دورکن اتوماتیک

در جاهایی که مقیاس پروژه‌ها بزرگتر و تیراژ کارها بالاتر است، دورکن‌های اتوماتیک مناسب هستند. کارخانه‌های بزرگ در خطوط تولید پیشرفته، با استفاده از دستگاه‌های دورکن اتوماتیک با قابلیت برنامه‌ریزی و بدون نیاز به دخالت اپراتور برش‌های دقیق و سریع انجام می‌دهند.

دورکن ریلی

همانطور که از نامش پیداست، این دستگاه دارای ریل‌هایی است که قطعه یا صفحه چوبی مورد نظر را به شکل تنظیم‌شده و با دقت در زوایا بر روی تیغه هدایت می‌کند و در برش‌ قطعات با طول بیشتر، دقت بهتری دارد.

دورکن زاویه‌ زن

دستگاه دورکن زاویه‌زن با بهره‌مندی از تیغه‌هایی که قابلیت تنظیم زاویه برش را دارند، برای پروژه‌هایی که نیاز به برش‌های زاویه‌دار و دقیق‌تر دارند، استفاده می‌شود.

دورکن خط‌ زن

این نوع دستگاه‌ها مجهز به تیغه‌ای به نام تیغه خط‌زن هستند که در جلوی تیغه اصلی آنها قرار دارد. وظیفه تیغه حط‌زن ایجاد یک برش سطحی کوچک قبل از برش اصلی است. این کار منجر به برش تمیزتر و بی‌نقص‌تر خواهد شد و در پروژه‌هایی مانند کابینت‌سازی یا طراحی دکوراسیون، نتایج بهتری ارائه خواهد داد.

دستگاه دورکن زاویه‌زن با بهره‌مندی از تیغه‌هایی که قابلیت تنظیم زاویه برش را دارند، برای پروژه‌هایی که نیاز به برش‌های زاویه‌دار و دقیق‌تر دارند، استفاده می‌شود.

_

کاربرد دستگاه دورکن 

_

دستگاه دورکن برای افراد و مجموعه‌هایی که در صنعت چوب و مصنوعات چوبی فعالیت دارند، یکی از ماشین‌آلات تخصصی و ضروری است. بعضی صنایعی که بیشترین نیاز را به خرید دستگاه دورکن دارند عبارت‌اند از:

صنعت ساخت مبلمان

یکی از مهم‌ترین کاربردهای دستگاه دورکن در ساخت مبلمان است. برای ایجاد برش‌های دقیق و حساب‌شده روی بخش‌های چوبی مبلمان‌های کلاسیک، مدرن و حتی مینیمال و ایجاد خطوط صاف و منظم در آنها، باید از دستگاه دورکن استفاده کرد.

صنعت دکوراسیون داخلی

با توجه به تنوع بالایی که در طراحی و تولید انواع کابینت، درب‌ها و اجزای دکوراسیونی چوبی در بازار موجود است، می‌توان دریافت که دستگاه دورکن در تولید این محصولات نقش اساسی ایفا می‌کند.

ساخت محصولات MDF

برش دقیق MDF و سایر ورقه‌ها و صفحات با ساختار مشابه، نیاز به ابزارهای حرفه‌ای دارد که بتوانند بدون ایجاد ترک و خرابی در قطعات، برش‌های دلخواه را به بهترین شکل ایجاد کنند.

کارگاه‌های نجاری

برای استفاده در کارگاه‌های نجاری به منظور تولید انواع مصنوعات چوبی در مقیاس کوچک و با حجم پایین سفارشات، خرید دستگاه دورکن دستی یا مدل‌های کوچک توصیه می‌شود.

قیمت دستگاه دورکن

قیمت دستگاه دورکن را ویژگی‌های آن تعیین می‌کند. نوع دستگاه، قابلیت‌ها و امکانات دستگاه و برند آن عواملی هستند که در قیمت دستگاه دورکن نقش دارند. دستگاه‌های دستی ساده‌تر که فاقد امکانات و تنظیمات پیشرفته هستند قیمت کمتری دارند و معمولاً برای کارگاه‌های کوچک خریداری می‌شوند، در حالی که دورکن‌های اتوماتیک و صنعتی که از قابلیت‌های بیشتری برخوردارند و در خطوط تولید بزرگ به کار می‌روند، قیمت بالاتری دارند.

دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت دستگاه دورکن عبارت‌اند از:

  • اندازه تیغه: دستگاه‌هایی با تیغه‌های بزرگتر معمولاً گران‌تر هستند.
  • توان و سرعت موتور: موتورهای قدرتمندتر باعث افزایش قیمت دستگاه دورکن می‌شوند.
  • قابلیت‌های اضافی: امکاناتی از قبیل تیغه‌های پیش‌برش، تنظیمات اتوماتیک زاویه و سایر ویژگی‌های پیشرفته.
مزایای دستگاه دورکن

مزایای استفاده از دستگاه دورکن نسبت به ابزارهای سنتی

مزایای دستگاه دورکن در مقایسه با ابزارهای سنتی مانند اره‌های دستی و اره میزی‌های ساده، خرید آن را به خوبی توجیه می‌کند. از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به دقت بالا در برش به دلیل وجود ریل‌های دقیق و سیستم‌های پیش‌برش اشاره کرد. برش‌هایی با دقت میلی‌متری در ضخامت‌های مختلف و همچنین پوشش طیف وسیعی از متریال مانند MDF و چوب و مصنوعات مشابه نیز از دیگر مزیت‌های خرید دستگاه دورکن است. سرعت کار با این دستگاه به مراتب بیشتر است. به‌خصوص در پروژه‌های بزرگ و صنعتی که نیاز به تولید انبوه است، استفاده از یک دستگاه دورکن پیشرفته سرعت و بازدهی تولید را تا حد چشمگیری افزایش خواهد داد.

از دیگر مزایای دستگاه دورکن می‌توان به کاهش ضایعات مواد اشاره کرد. با امکان برش دقیق و تمیز توسط تیغه‌های بزرگ و حرفه‌ای، و کاهش دخالت اپراتور احتمال خطا کاهش یافته و میزان پسماندهای چوبی به حداقل می‌رسد و این موضوع خود به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، اپراتورهای حرفه‌ای نیز می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های دورکن، تنظیمات مختلف برش زاویه‌دار را به راحتی انجام دهند. این ویژگی در سایر دستگاه‌ها به‌ سختی امکان‌پذیر است.

فروشگاه نوین تاک انواع دستگاه‌های دورکن با ویژگی‌های متنوع و پیشرفته‌ را ارائه می‌کند تا نیازهای مختلف کاربران را پوشش دهد. انواع دستگاه با قابلیت بالا و پایین بردن اره اصلی به صورت برقی یا دستی، تغییر زاویه تیغه به صورت برقی یا دستی و نمایشگر دیجیتال برای تنظیم دقیق زاویه برش از ویژگی‌هایی هستند که در این دستگاه‌ها خواهید دید. در مدل‌های مختلف، به دلیل طراحی جدید بازوی دستگاه و ریل آلیاژ سخت، تنش هنگام برش کاهش یافته و از ایجاد خط و خش جلوگیری می‌شود. همچنین، وجود هود مکنده جدید در قسمت بالای اره اصلی در بعضی مدل‌ها باعث بهبود مکش گرد و غبار می‌شود.